אם העסק שלך היה דמות מתכנית ריאליטי

כתבה: דנה אלה ברנס

מה הוא בעצם עולם העסקים אם לא סוג של תחרות יח"צ חשופה לכל שבה הקהל קובע מי הולך הביתה ומי נשאר לתת פייט.

לא מעטות הפעמים שפנה אליי עסק ברצון למנף, להבליט את היתרונות שלו, להתחזק במקומות החלשים שלו וברגע שביקשתי שיתאר לי מי הוא העסק, שקט מילא את חלל החדר.

עסק הוא ממש כמו דמות מתכנית ריאליטי!

כמו בכל תכנית כזו- יש פורמט- כל דמות היא מוצר, היא בית עסק מהלך על שתיים עם אג'נדה וסל מוצרים. איך מוכרים אותו? מה תופס את הקהל שצופה מהבית, מה שובה אותו בקסמיי הדמות? איך זוכים לאהדת הקהל באופן מתמשך? איך הופכים לשיח בקרב הצופים?

תאמינו או לא, מאחורי כל אחד מהאנשים האלו יש פמליה של מקצוענים ולכל אחד מהם תפקיד שמטרת העל היא להביא את הדמות לחשיפה מרבית. זה מתבטא בתוכן.

כשמדובר בעסק שלכם במרחב הדיגיטלי זהו תפקידו של מנהל השיווק הדיגיטלי שלכם.

האדם/ החברה שבחרתם לנהל לכם את מערך השיווקי בנכסים הדיגיטליים העומדים לרשותכם, חייב לדעת עליכם ה-כ-ל. כל אספקט של החברה/ השירות/ העסק / האנשים שעובדים בו הינם כלים שמאפשרים לכם ליצור את הקשר האנושי עם קהל היעד שלכם בסייבר ספייס. ככל שיש יותר "בשר" לעבוד איתו, כך יותר סיכוי שהחיבור של קהל אליכם יהיה חזק יותר.

וכמו בכל ריאליטי, זה לאו דווקא המנצח שזוכה אח"כ להמשכיות עסקית מוצלחת והכרה ציבורית נרחבת, אלא אותם הדמויות שהותירו את חותמם הכי חזק. דרך כלי הקריאייטיב- החזות, השפה, החוויה של הצופה (או במקרה שלנו חווית המשתמש), הם הגורמים שמשאירים את קהל האוהדים ומביאים עוד.

מה השאלות שאני צריך לשאול את עצמי לגבי העסק שלי

אם העסק שלך היה אדם- מי הוא היה? תגדיר אותו בכמה שורות. מה היו התכונות המהותיות שלו? מהן החולשות? אלו מאפיינים הכי נחשקים אצלו (זה בהתייחס לסל מוצרים או שירותים שאתם נותנים). עסק שאומר- אני מתאים לכולם- מראש מביא עצמו לכישלון. אנחנו חייבים להתמקד- לא יכול שכולם ללא יוצא מן הכלל אוהבים את הפעילות שלכם, או את המוצרים שלכם.

בואו ניקח דוגמה קטנה: חברה קטנה בשם JEEP.  איזה אדם הוא? מה התחביבים שלו, הדברים שהוא סולד מהם, איך הוא נשמע? איך היה מדבר לאחרים? איך מתלבש ביומיום? מה תחום העיסוק העיקרי שלו? הבנתם את הרעיון. עכשיו אליכם- קחו דקה ותצרו דמות אנושית לעסק שלכם- לא בצלמכם האישי, אלא ממש אישיות עצמאית בשטח. עכשיו תחשבו – מי הם האנשים שמתחברים באופן טבעי לאישיות הזו? מה הגילאים שלהם, מה התחביבים, תחומי העיסוק, הדברים שהם סולדים מהם. מהרשימה הגדולה לאט לאט תצמצמו את האפשרויות עד שתישארו עם רשימת תכונות מדוייקת של קהל יעד מותאם ככפפה. יש לנו התחלה

איך הייתם רוצים להלביש את העסק שלכם?

כל העולם הקריאייטיבי הוא בר חשיבות עליונה- התכנים שאתם מציגים, השפה בה אתם משתמשים, הנראות של הנכסים הדיגיטליים. הללו נקודות ברזל ביצירה הויזואלית אליה ייחשפו הקהלים הרלוונטיים לכם במרחב הדיגיטלי. כאשר האג'נדה הראשית שלכם הוא להשאיר את הקהלים שכבר נמצאים ולהזמין עוד כמותם.  שיווק דיגיטלי הממונה על קידום העסק שלכם צריך להבין ב-6 שלבים ספציפיים את האלמנטים הבאים;

הערך המוסף של העסק שלכם. סל המוצרים המוביל, מהו "הלמה" שלכם בעולם העסקים